Запоріжжя в період післявоєнної відбудови

Відбудова народного господарства України розпочалася одразу ж після визволення від нацистської окупації й особливо активізувалася у повоєнний період. Матеріальні збитки, нанесені війною містам і селам Запорізької області, склали близько 19 млрд. крб. Були зруйновані 475 підприємств, весь залізничний і водний транспорт. У м. Запоріжжі знищено 1045 житлових будинків, 24 лікарні, 2 інститути, 74 школи, магазини, кінотеатри, приміщення драмтеатру, усі комунально-побутові підприємства.

 

У звільненому місті, де залишилось 65 тис. чоловік, відразу розгорнулися відбудовні роботи. На заводі «Комунар» уже в 1944 році відновили виробництво сільськогосподарських машин, діяли основні цехи паровозоремонтного заводу, колектив інструментального заводу освоїв виробництво окопних пічок для фронту. Одночасно жителі міста відновлювали житловий фонд, міське комунальне господарство.

 

На початку 1944 року розпочали відбудову Дніпрогесу та металургійних підприємств. 7 липня 1944 року в греблю був закладений перший кубометр бетону, а у березні 1947 року перший післявоєнний агрегат дав струм. У червні відкрилося судноплавство на Дніпрі. В експозиції представлені матеріали учасників відбудови: начальника Ф. Логінова, бетонниць Г. Лошкарьової та Т. Череміскіної, майстра А. Євграфова.

 

Наприкінці 1945 року розпочалися роботи з відродження заводу «Запоріжсталь», а вже у 1947 році запоріжці відправили на автозаводи Москви й Горького перші ешелони холоднокатаного сталевого листа. 1949 рік став завершальним у відродженні заводу. В експозиції представлені документи директора заводу «Запоріжсталь» А. Кузьміна, картина членів Санкт-Петербурзької спілки художників В. Овчинникова й Ю. Хухрова «Відбудова заводу «Запоріжсталь» тощо.

 

Протягом 1945 – 1950-х років стали до ладу й інші металургійні підприємства: електродний, абразивний, коксохімічний заводи. Восени 1948 року першу повоєнну плавку здійснив електрометалургійний завод «Дніпроспецсталь», у 1949 році стали до ладу алюмінієвий та феросплавний заводи.

 

Розгорталося й нове промислове будівництво. Протягом 1946 – 1950 років збудовано 26 нових підприємств — олійниця, завод скляних виробів, шлаковатний комбінат тощо. У 1948 році розпочалося будівництво трансформаторного заводу. Протягом 1944 – 1950-х років відновлено й побудовано 569 тис. кв. м житла, відремонтовано 52 км трамвайної колії, працювало 90 трамвайних вагонів та 10 автобусних маршрутів. На 90 % відновлено амбулаторно-лікарняну мережу, збудовано 4 нові лікарні, відбудовано машинобудівний і педагогічний інститути, середні навчальні заклади, працювала мережа культурно-побутових закладів.

 

У будівлі, в якій зараз знаходиться обласний краєзнавчий музей, у повоєнний період перебував Запорізький обком компартії України. Відвідувачі експозиції зможуть побачити відтворену частину кабінету першого секретаря Леоніда Брежнєва, який у 1946 – 1947 роках працював у Запоріжжі.